26 грудня 2024 року на засіданні Вченої ради Київського столичного університету імені Бориса Грінченка затверджено звіт про виконання наукової теми Факультету журналістики «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах» (реєстраційний номер: 0120U000064; термін виконання: 2019–2024 рр.).

Результати дослідження за п’ятьма напрямами за період із грудня 2019 по грудень 2024 р. представила один із керівників теми Вікторія Іващенко, заступник декана Факультету журналістики з наукової роботи, професор кафедри медіапродюсування та видавничої справи, доктор філологічних наук, професор.

Під час реалізації наукової теми:

  • на першому (підготовчому/початковому) етапі (2019–2020 рр.): 1) розроблено концепцію дослідження; 2) сформовано емпіричні бази за п’ятьма дослідницькими напрямами «Пролегомени до медіазнавства як нової міждисциплінарної галузі знання», «Неформальна медіаосвіта в Україні та країнах ЄС», «Професіоналізм сучасних фахівців медіа», «Медіапрактики в освітньому процесі Факультету журналістики Університету Грінченка», «Лексичний мінімум медіазнавця як платформа комунікативної взаємодії. Медіасловникарство»;
  • на другому (основному/дослідницькому) етапі (2021–2023 рр.) покроково реалізовано концепцію дослідження: за першим напрямом – простежено історію формування науки про медіа та визначено основні структурні підрозділи медіазнавства; з’ясовано наявність пролегоменів до медіазнавства як нової міждисциплінарної галузі знання; розроблено авторську методику опису-моделювання концептосфери й предметної сфери медіазнавства за топологічними параметрами; за другим напрямом – зіставлено нормативно-правову базу з питань медіаосвіти в країнах ЄС та в Україні; окреслено сучасну систему медіаосвіти в Україні; узагальнено досвід діяльності медіаосвітніх центрів країн ЄС; простежено динаміку концепцій створення університетського медіацентру; за третім напрямом – виявлено та проаналізовано технології формування професіоналізму фахівців медіа; розроблено теоретико-методологічні засади їх вивчення, типологію та розкрито специфіку упровадження до освітнього процесу українських і зарубіжних ЗВО; за четвертим напрямом – розроблено систему медіапрактик, типологію медіаформатів та методики створення медіапродуктів на базі центрів компетенцій ФЖ; упроваджено медіапрактики до освітнього процесу ФЖ у форматі виконання практичних завдань; за п’ятим напрямом – узагальнено досвід створення електронних мультимедійних навчальних термінологічних словників; розроблено типологію медійних словників та електронних навчальних термінологічних словників як медіаплатформ комунікативної взаємодії; теоретично обґрунтовано, створено та впроваджено до освітнього процесу ІЖ/ФЖ електронного освітнього ресурсу (ЕОР) “Лексичний мінімум медіазнавця” як експериментальну віртуальну лабораторію, на платформі якої здобувачі вищої освіти всіх рівнів спільно з НПП опановують різні медіапрактики; проведено опитування про використання ресурсу в освітньому процесі ФЖ.

Результати теоретико-аналітичних пошуків практично реалізовано через створення та впровадження до освітнього процесу Факультету журналістики:

  • Центру медіаосвіти на базі Медіашколи Університету Грінченка (2021–2023 рр.);
  • Медіахабу Університету Грінченка (2023–2027 рр.) у форматі діяльності секторів медіаосвіти, медіавиробництва та медіадосліджень;
  • експериментальної моделі електронного освітнього ресурсу ЕОР «Лексичний мінімум медіазнавця» як віртуальної лабораторії.

Результати дослідницьких напрямів апробовано на таких рівнях:

  • міжнародному – 1) отримано статус спостерігача в міжнародному проєкті HORIZON 2020 «ELEXIS» (2018–2022 рр.) у межах угоди між ІЖ/ФЖ та Інститутом Йозефа Стефана (Словенія); 2) проведено 4 міжнародні науково-практичні конференції, методичний семінар для викладачів Університету Жирони (Королівство Іспанія) та 9 науково-практичних семінарів (2018–2023 рр.); 3) результати дослідження апробовано на 13-ти міжнародних науково-практичних конференціях; 4) подано 3 міжнародні грантові заявки: проєкт Erasmus Mundus Master in Professional Training for Spokesperson, 2021; проєкт «Media Studies in European Dialogue» (620639-EPP-1-2020-1-UA- EPPJMO-PROJECT); Horizon Europe MSCA Postdoctoral Fellowship «The Role of the Media in Cultural Diplomacy and Cooperation», Університет міста Хаєн (Королівство Іспанія); 6) взято участь у міжнародних опитуваннях дослідницьких груп «ELEXIS», Інститут Йозефа Стефана, (Республіка Словенія, 2021 р.) та «Terminologue», Dublin City University, EAFT Summit (Республіка Ірландія, 2023 р.);
  • всеукраїнському – 1) розроблено модуль «Медіаосвіта» / «Медіаосвіта: європейські практики», проведено 13 навчально-тренінгових сесій; 2) створено, поширено в соціальних мережах, упроваджено до освітнього процесу та апробовано понад 1 000 медіапродуктів і/або медіапроєктів; 4) опубліковано 6 монографій, 6 навчальних посібників, 3 збірники тез науково-практичних конференцій, 17 наукових статей, які індексовано в наукометричних базах даних Scopus та Web of Science;
  • університетському – 1) здійснено моніторинг рівня медіаінформаційної грамотності учасників навчально-тренінгових сесій; 3) розроблено 10 навчальних дисциплін із компонентом «медіадослідження» та понад 150 дисциплін, які репрезентують основні напрями й структурні підрозділи медіазнавства; 4) упроваджено до навчальних дисциплін 15 технологій формування професіоналізму фахівців медіа; 5) сформовано та наповнено бази даних – знаннєву; бібліографічну; термінологічну; медіазнавчих інституцій і науково-дослідницьких медіалабораторій, медіацентрів; ОПП та ОНП медіазнавчого циклу; візуальних та аудіовізуальних даних (презентацій, відеороликів про терміни); наукових праць та робочих програм навчальних дисциплін викладачів Факультету журналістики, у яких фігурують терміни з компонентом медіа; 6) на базі центрів компетентностей розроблено систему медіапрактик зі створення аудіо-, відео- та фотопродуктів, медіатекстів та впроваджено в професійну підготовку здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 061 Журналістика.

Подальші кроки в дослідженні проблематики наукової теми та її реалізації такі:

  • виявлення специфіки формування дослідницьких напрямів медіазнавства в слов’янськомовних країнах, аналіз медіазнавчої періодики, інвентаризація медіазнавчих інституцій, науково-дослідницьких медіацентрів і медіалабораторій, ОПП та ОНП цих країн;
  • подальша реалізація діяльності секторів медіаосвіти, медіавиробництва та медіадосліджень проєкту «Медіахаб Університету Грінченка» в аспекті його впровадження до освітнього процесу Факультету журналістики; регулярне наповнення основних рубрик Лексичного мінімуму медіазнавця;
  • створення для Лексичного мінімуму медіазнавця: окремого додатка або функціоналу до наявного, що дасть змогу додавати нові терміни; мобільного додатка для розробленої архітектури.

Матеріали надані НМЦ досліджень, наукових проєктів та програм